Mercedes triedy E je vozidlo vyššej strednej triedy resp. sa dá zaradiť aj do kategórie luxusných áut strednej triedy, ktoré má netypicky veľké množstvo možných konfigurácii. Korene jeho predkov siahajú až do polovice minulého storočia, oficiálne sa však názov trieda E prvýkrát objavil až v roku 1993. Skratka E znamená Einspritzmotor, čo v preklade z nemčiny znamená motor so vstrekovaním paliva, ale môže znamenať aj E = Exekutiv (čo je označenie pre vozidlá vyššej strednej triedy). Prípona E ku modelom sa používala už od roku 1950 (napr. 230E). Až s príchodom modelu W124 sa oficiálne použilo označenie trieda E (kedy E bolo uvádzaná ako predpona – E220). Zaujímavosťou je, že vďaka svojej veľkosti, trvácnosti či ďalším vlastnostiam sa používa vo veľkom počte v mnohých krajinách Európy či Ázie ako vozidlo taxislužny príp. ako iné špeciálne vozidlo. Výroba auta prebieha hlavne v Nemecku, ale vyrába sa aj na viacerých ďalších miestach ako napr. India, Mexiko, Čína či Egypt.
Predchodcovia triedy E
Predtým ako sa prvýkraát oficiálne začalo používať označenie trieda E, existovalo viacero produkčných línii, ktoré bezprostredne predchádzali triede E a majú s ňou množstvo spoločných vlastností.
Patria sem :
- W120 Ponton: sedan z roku 1953, jazdil na štvrovalec, založený na platforme R121 190SL
- W110 Fintail: model z roku 1962
- W114/W115 Stroke-8: Uvedený v roku 1968, k dispozícii mal 4 aj 5 valcový motor, taktiež jeho diesel verziu a dostupné bolo prvýkrát aj coupé.
- W123: Populárny model z roku 1976, vyrábal sa 12 rokov a predalo sa ho vyše 2.3 mil kusov, pričom sa ponúkal v konfigurácii sedan, coupé a aj kombi.
Modely triedy E (už mimo výroby)
W124
Prvý model, ktorý oficiálne dostal označenie trieda E bol z konštrukčnej rady W124 z roku 1994, ktorá už bola na trhu niekoľko rokov(vyrábala sa od roku 1984), ale ešte nie pod názvom trieda E. Auto bolo dostupné s 4 a 6 valcovými benzínovými motormi, neskôr aj s 8-valcom. Sedany poháňané V8 motormi sa nazývali pred rokom 1994 podľa starej konvencie 400E/500E, potom sa podľa nového názvoslovia Mercedesu premenovali na E420 a E500, podobným premenovaním prešla celá rada vtedajších E-čiek. Vyrábala sa kompletná ponuka prevedení: sedan, coupé, kabriolet a kombi. Výroba auta sa skončila v roku 1996.
W210, W211
Tento model nadviazal na W124, začal sa vyrábať v roku 1996. Tri roky po tom auto prešlo vizuálnymi ale aj mechanickými zmenami.Vyrábalo sa v prevedení sedan a 5-dverové kombi. Jeho produkcia skončila v roku 2002.
Priamym nasledovníkom W210 je séria W211, ktorá sa vyrábala v rokoch 2002-2009. Z platformy W211 neskôr vzniklo 4-dverové coupé W219 triedy CLS. V roku 2007 prešla trieda E faceliftom, hlavne z dôvodu kvalitaty a technických problémov predchádzajúcich radov. Zmenou prešiel aj najväčší motor modelu E500, ktorý sa zvýšil z 5.0L na 5.5L.
Z touto radou predstavil Mercedes-Benz aj BlueTec diesel systém, ktorý pomáha znižovať emisie z dieselových motorov tak, aby spĺňal najnovšie normy.
Súčasné modely triedy E
V súčasnosti sa vyrába (od roku 2009) model W212, ktorý je nástupcom rady W211 a celkovo je to už deviata generácia triedy E. Je dostupné v prevedení 4-dverového sedanu a kombi, ale aj ako 2-dverové coupé a kabriolet. Opať je dostupné v širokej palete možných špecifikácii a motorov: 2.1L diesel I4, 3.0L diesel V6, 3.0L V6, 3.5L V6, 5.5L V8, 6.2L V8 spolu so 5/7-stupňovou automatikou resp. 6-stupňovým manuálom.
E 55 AMG a E63 AMG sú špeciálne rady E triedy zamerané na výkon. Prvá z nich dosahuje výkon 469 hp a z 0 na 100 km/h zrýchli za 4.2 s, druhá dosahuje 518 hp s maximálnou rýchlosťou 320 km/h a zrýchlením z 0-100 km/h za 4.3 s.
Video: