Mercedes-Benz triedy M

Mercedes-Benz triedy M

zdroj: topspeed.com

Mercedes-Benz triedy M je luxusné úžitkové vozidlo strednej triedy resp. SUV, ktorého vstup na trh prišiel v roku 1997. Najskôr sa začal predávať v Európe, kde zaznamenal úspech a aj preto sa postupne začal ponúkať aj v USA a v Mexiku. Veľkosťou sa radí ku triede G, konkrétne niekde medzi menšiu triedu GLK a väčšiu GL triedu. Auto sa vyrába v meste Tuscaloosa v Alabame v USA a v mexickej Toluca, istú dobu (1999-2002) sa vyrábalo aj v rakúskom meste Graz. Auto sa vyrába výhradne v prevedení 5-dverového kombi. Výroba prebiehala v dvoch generáciach- 1. generácia s označením W163 sa vyrábala do roku 2005, po ňom nasledovala 2. generácia W164 vyrábaná od 2005 do 2011. V rozpätí rokov 1997-2011 sa predalo okolo 1.1 mil kusov tohoto automobilu. Jeho nasledovateľom a súčasným modelom je rada W166, ktorá je plánovaná ako model pre rok 2012.

Prvá generácia W163 (1997–2005)

Auto má miesto na sedenie pre 5 alebo 7 osôb, keďže ponúka voliteľnú tretiu radu sedadiel. Ako prvé vozidlo spomedzi luxusných SUV mala zabudovaný elektronický stabilizačný kontrolný systém, taktiež predné a zadné airbagy. Vďaka tomu získalo výborné známky v crash testoch.
Keďže sa auto vyrába v USA, americký trh je jedným z najsilnejších predajných trhov. Prvýkrát sa v USA táto trieda uviedla modelom ML 320, ktorý mal 3.2L V6 motor. Pre Európu bol základným modelom ML 230 s motorom 2.3L I4, kde bol okrem toho dostupný aj model ML 270 CDi 2.7L I4 turbodiesel. Neskôr, v roku 1999, pribudol ML 430 (4.3L V8). Posledným do rady bol ML 55 AMG s 5.4L V8 motorom vyrobený v AMG.
V roku 1998 bol v USA model ML 320 vyhodnotený ako “Truck of the Year”. Na druhej strane bolo vozidlo pod kritikou z rôznych dôvodov ohľadom kvality. Preto v ďalších rokoch investovala automobilka peniaze na nápravu týchto chýb a tieto úpravy vyústili do novej generácie v roku 2005.
Medzitým v rokoch 2001 a 2002 bolo spravených viacero úprav interiéru a exteriéru, napríklad boli upravené nárazníky, spätné zrkadielka či zliatinové disky. Model ML 430 bol vymenený za ML 500 s 5.0L motorom a nový ML 400 CDi 4.0L V8 turbodiesel bol pridaný do ponuky v Európe. Ďalší rok ponuku rozšíril aj ML 350 s 3.7L V6.

Druhá generácia W164 (2005–2011)

Keď v roku 2006 predstavili novú generáciu, dá sa povedať, že bola kompletne prerobená oproti svojmu predchodcovi. Mala nový športový aerodynamický vzhľad a bola o 15 cm predĺžená. V Kanade si za tieto vylepšenia vyslúžilo cenu “Best New Sport Utility Vehicle” (najlepšie športové úžitkové vozidlo) za rok 2006.
Rada W164 má zdieľanú platformu s najnovšou triedou GL a používa tvz. samonosnú (unibody) konštrukciu. O podobnosti s GL triedou hovorí aj verzia X164 triedy GL, čo je 7-miestna verzia platformy W164.
Ďalšou novinkou je 7-rýchlostná 7G-Tronic automatická prevodovka (manuálna sa prestala dodávať do týchto automobilov), alebo Bi-Xenon predné svetlá, ktoré sa natáčajú v zákrutách.
Existuje aj AMG verzia rady W164 – ML 63 AMG, ktorá sa prvýkrát objavila v 2006 v Severnej Amerike. Má 6.2L V8 motor verzie M156 s výkonom 510 hp, ale vyrába sa len v Nemecku, z 0 na 100 km/h zrýchli za 4.8 s, čo z tejto špeciálnej AMG verzie robí jedného z najsilnejších SUV vôbec.

Tretia generácia W166 (2011 – súčasnosť)

Posledná verzia s menom W166 sa vyrába od polovice roka 2011. Má mierne zmenený dizajn, niektoré nové prvky čerpá od triedy E, tiež bol zväčšený priestor na nohy v zadnej časti auta.
K dispozícii je vylepšená 7-G-Tronic sedem stupňová automatická prevodovka, ktorá zlepšuje hospodárenie s palivom, tempomat či technológia AirMatic.

Parametre

Motory 3.5 L V6, 4.6L V8, 5.5L V8, 2.1L R4 diesel, 3.0L V6 diesel
Prevodovka 7-st. automatická
Rázvor 2916 mm
Dĺžka 4803-4820 mm
Šírka 2141 mmn, 1950 mm (AMG)
Výška 1796 mm, 1860 mm (AMG)
Váha 2150 kg
Spotreba 7.5-8.0 l/100km (kombinovaná)

Video:

http://www.youtube.com/watch?v=jvDMiNXM7Wk